Burendag feest
De oud Op den bergse traditie
In de straat Op den berg is het traditiegetrouw dat de nieuwe bewoners van de straat het straatfeest organiseren op burendag.
Op burendag 2022 werden wij bekend gemaakt met deze traditie en derhalve kwam ons de eer toe om het feest te organiseren.
Zo zijn we vroeg in het jaar al begonnen met plannen en organiseren van het feest. Bij aanvang bleek al snel dat er toch wel echt wat tijd in de organisatie gaat zitten en dat er stiekem meer geregeld moet worden dan in eerste aanleg het geval lijkt.
Thema
We hadden als onderwerp 80's en 90's. Dit omdat we zeer vermoedelijk veel straatbewoners hebben met mooie herinneringen aan deze periode.
Voorbereiding
belangstelling inventariseren, wie komen er allemaal?;
alle gehuurde artikelen geregeld worden;
de subsidiemogelijkheden uitlopen;
muziekinstallatie geregeld via bewoner;
eten regelen;
spelprogramma en speluitleg schrijven;
teamindeling en speelschema maken (vergis je hier niet in!)
uitnodigingen verzenden en bevestigingen in kaart brengen om de uiteindelijke opkomst te kunnen bepalen;
logistiek, spellen/springkussen ophalen en wegbrengen;
vergunning aanvragen en straatafscherming regelen;
alle benodigdheden vaststellen en uitvinden wie wat heeft (tenten/tafels/banken etc etc)
boekhouding bijhouden;
aanvullende benodigdheden kopen: Spellen, knabbels etc. ditjes datjes.
De uitvoering
We zijn begonnen met spellen organiseren die in teams tegen elkaar gespeeld konden worden. Dit met het oog op ontwikkeling van de buurtcohesie tussen bewoners. Zo werd men op een speelse manier in de positie gebracht om met en tegen betrekkelijk onbekenden uit de straat te spelen.
Na de spellen werd een enigszins ludieke prijsuitreiking gehouden gevolgd door een 'borrel'.
Na de borrel werd de barbecue aangestoken en was er voor iedereen (+-42 volwassenen en +- 15 kinderen) vlees, salade, brood, saus etc.
Nadat het eten was gezakt en iedereen aan het zelf meegebrachte drinken zat, werd er om 20:00 een quiz gehouden waar de eerder gemaakte teams het nog één keer tegen elkaar op moesten nemen in een kennistest.
Na de quiz werd er een vuurkorf aangestoken, was er tijd voor muziek, dans en zelfs karaoke waarbij sommigen hun onvervulde potentie toch even konden laten doorklinken aan de straat.
De spellen
Bij de spellen bedenken hebben we rekening gehouden met toegankelijkheid, eenvoud en eventueel nostalgische waarde.
Zo zijn we voor het spelprogramma uitgekomen op
Twister: Een twister zeil met kleurenpijl dit was ter beschikking van een straastbewoner
Spiraalspel: een spel waarmee je met een ijzeren ring de koperen buis moet volgen zonder dat deze contact maken. (prehistorisch dokter bibber eigenlijk) Dit hebben we gehuurd bij verhuurstad
Megajenga: Jenga maar dan met houten balken in plaats van broekzakformaat houtjes. Gehuurd bij verhuustad. Dit spel viel erg in de smaak en was een spannend spel waar de teams echt in op gingen.
Knikkeren: We hebben een knikkerpot en knikkers aangeschaft en hier een competitieverband in gebracht.
Schieten: We hebben een grote 6x3 tent aan alle kanten dichtgemaakt, verschillende doelen in de tent gezet en twee speelgoedpijltjespistolen gekocht met extra pijltjes. Dit was de "schiettent". Dit werd ook als erg leuk ervaren!
Bordenspel: Met 2 wegwerp borden de straat oversteken en weer terug, je mag alleen op de borden staan.
Extra:
Springkussen, tafels, banken, gehuurd bij verhuurstad.
De barbecue:
Om alles zelf in te kopen, te maken, te verzinnen etc hebben we gekeken naar een eenvoudig en betaalbaar alternatief:
we kwamen uit op bbqenzo.nl Hier konden we het aantal personen opgeven en daar werden alle hoeveelheden vlees, brood, saus, salade etc op afgestemd. Daarbij konden we de barbecues zelf erbij huren. Hier hadden we daardoor weinig omkijken naar. De kwaliteit en hoeveelheid was erg goed en ons werd een grote zorg uit handen genomen. Zelfs het servies, borden en bestek werd meegeleverd en het hele spul werd vuil weer opgehaald. Echt een aanrader voor dit soort grote feesten.
Naprogramma:
Na de barbecue kon men gezellig met elkaar wat drinken en werd er nog een quiz gehouden waar we lokale 'weetjes' in terug lieten komen.
Al met al werd de dag positief ervaren
Tips:
1. Wees op tijd met alles uitlopen, het is meer werk dan je denkt.
2. Kies een goed adres voor het eten. Wij hadden eerst een andere partij ingeschakeld, in maart al, maar deze partij veranderde een paar weken voor burendag de afspraken naar eigen goeddunken waardoor het onwerkbaar werd voor ons. Hierdoor werden we genoodzaakt een alternatief te verzinnen.
3. Zorg dat je het niet alleen doet maar met een ander stel(len). Samen weet en kun je meer dan alleen.
Toestemming intrekken
Weet u zeker dat u de toestemming dat uw foto’s gebruikt morgen worden voor communicatie over Ede Doet in wilt trekken?
- Initiatief uitgevoerd
- 23 september 2023
- Organisator
- Tim van den Boomgaard
- Locatie
- Op straat.
- Opgehaald bedrag
- € 285,00
Nieuwsbrief
Houd mij op de hoogte van:
Privacy instellingen
Privacy instellingen
Update privacyverklaring
We hebben onze privacyverklaring geüpdatet.
Als u verder wilt gaan, moet u akkoord gaan met de nieuwe privacyverklaring en een keuze maken uit de volgende opties:
Je bent nu uitgeschreven voor de e-mail:
Per ongeluk uitgeschreven? Jezelf opnieuw inschrijven
Je bent nu ingeschreven voor de e-mail:
Per ongeluk ingeschreven? Jezelf uitschrijven
Account aanmaken
Inloggen
Fijn dat u mee wilt doen aan Ede Doet! Om dit te kunnen doen heeft u een account nodig en moet u ingelogd zijn.
Inloggen
Ik heb nog geen account
Initiatief aanmelden
Om een initiatief aan te melden, moet je eerst inloggen met je account of een account aanmaken.
Inloggen
Ik heb nog geen account
Aanvullende gegevens nodig
Je hebt nog niet alle verplichte persoonsgegevens ingevuld om een initiatief aan te kunnen melden. Wij missen nog jouw adres en/of telefoonnummer.
Je account is aangemaakt!
Je kunt nu inloggen met je e-mailadres en opgegeven wachtwoord.
Je kreeg van ons een e-mail ter bevestiging van het aanmaken van je account.
Heb je geen mail ontvangen? Wellicht is het mailtje dan in de spam/junk map gekomen.
Is dit ook niet het geval? Neem dan even contact met ons op via 0318 24 01 18